Deelnemers intervisiebijeenkomst stellen kaders calamiteitenonderzoek in groepen

Deelnemers intervisiebijeenkomst stellen kaders calamiteitenonderzoek in groepen

Ruim veertig kwaliteitsmedewerkers uit ziekenhuizen en de langdurige zorg kwamen op dinsdag 20 maart samen om geïnspireerd te worden en te leren van elkaar op het gebied van incidentanalyse en calamiteitenonderzoek in groepen.

Tijdens de intervisiebijeenkomst deelden Alet Ambergen, unitmanager bij Zorgverlening Het Baken, en Vera Molenaar, kwaliteitsfunctionaris bij Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis, hun ervaringen met het doen van incident- en calamiteitenonderzoek in een groepsanalyse met betrokkenen. Hierna gingen de aanwezigen in groepen uiteen om aan de hand van prikkelende stellingen met elkaar in discussie te gaan. Goede, kritische vragen als ‘hoe creëer je veiligheid in een groep?’, ‘Is melden bij alle incidentniveaus nodig, of is met elkaar het gesprek aangaan hierbij genoeg?’ en ‘Is groepsanalyse wel voor elk type organisatie geschikt?’ passeerden de revue.

Gedachten werden uitgewisseld over de noodzakelijkheid van eigenaarschap bij het verbeteren van kwaliteit en de kaders voor incident- en calamiteitenonderzoek in groepen met betrokkenen werden bedacht.

Wanneer werkt groepsanalyse wel?

  • Groep van 8 tot 10 personen
  • Groepsleden zijn taakvolwassen
  • Zeer bedreven begeleider:
    • neemt de groep mee in het proces;
    • is onafhankelijk en objectief;
    • houdt de hoofpunten vast;
    • is empathisch en neemt aandacht en tijd voor emoties.
  • Gebeurtenisbeschrijving in groepsverband, en analyse door commissie of kwaliteitsfunctionaris na afloop
  • Onderlinge veiligheid:
    • medewerkers zijn al gewend om kleinere incidenten in groepsverband te bespreken;
    • betrokkenen geven zelf aan dat ze ervoor openstaan;
    • team met lerend vermogen;
    • management durft zich ook kwetsbaar op te stellen;
    • feedbackcultuur;
    • open sfeer.

Wanneer werkt groepsanalyse met betrokkenen niet?

  • Multidisciplinaire casus;
  • Verschil in beleving tussen betrokkenen;
  • Hoge mate van emotie bij betrokkenen;
  • Duidelijke (ervaren) hiërachie;
  • Complexe casus waarbij een duidelijke oorzaak-gevolg-relatie niet eenvoudig kan worden benoemd;
  • Het is geen 'therapie-sessie', het doel moet duidelijk zijn.

Bent u benieuwd naar de andere do’s en don’ts die uit deze discussies zijn voortgekomen? Deze delen we graag met u in de infographic, die u hieronder kunt downloaden.

  • Download Download de infographic groepsanalyse incidenten en calamiteiten
  • Interesse?

    Mocht u meer willen weten over deze intervisie, of bent u benieuwd hoe wij u kunnen helpen bij incidentanalyse en calamiteitenonderzoek? Neem dan contact op met de onderstaande adviseurs. Wij gaan hier graag met u over in gesprek!