Q-Consult op Lean werkbezoek bij Remeha

Op 27 oktober was Q-Consult samen met Lean-experts uit andere ziekenhuizen op werkbezoek bij ketelspecialist Remeha in Apeldoorn. Remeha heeft het grootste cv-laboratorium van Nederland, waar zij technische grenzen verleggen. Zeventig engineers werken aan de producten en dragen zelf actief bij aan duurzame oplossingen waarmee zij de prestaties van de producten én productie verbeteren.

Continu verbeteren, van werkvloer tot management

De betrokkenheid van Remeha’s werknemers bij het continue verbeteren is hoog. Zij weten tenslotte het beste hoe de productie in elkaar zit en waar verspillingen in het proces zitten. Elke dag start met 5 minuten onderhoud aan de machines door de werknemers zelf, om zo wachttijd door oponthoud in productie te voorkomen. Tijdens efficiënte five minute meetings bespreken zij per team verbetersuccessen.

Wat de deelnemers inspirerend vonden was de openheid van de organisatie en dat zichtbare Lean-methoden succesvol worden doorgevoerd van het management tot aan de werkvloer. De uitdaging voor zorgorganisaties: het doorvoeren van Lean Management in alle lagen van de organisatie. De deelnemers kregen hiervoor veel tips en positieve energie van Remeha.

Zelfs Remeha, dat al meer dan 10 jaar volgens de Lean-filosofie werkt, werkt nog steeds aan continue verbeteren. Op dit moment zijn zij bezig met een verbeterslag in de implementatie van visual management. Hierbij zien werknemers wat de huidige productie van de dag was, hoeveel het target is en hoeveel procent van de productie die dag volgens het ‘first time right’ principe is gemaakt.

We willen Remeha nogmaals hartelijk danken voor de gastvrijheid en het leerzame werkbezoek.

De gezondheidszorg en Remeha, hebben die iets gemeen? Jazeker! Beiden werken aan continue verbeteringen in kwaliteit, efficiency en effectiviteit door de bedrijfsprocessen in te richten volgens de Lean-filosofie. Deze filosofie omarmden ze bij Remeha al meer dan 10 jaar geleden. En ook in de gezondheidszorg zetten organisaties Lean steeds vaker in voor continue verbetering. De focus ligt bij beiden op het voorkomen van verspillingen: overproductie, onnodig transport, overbodige wachttijden, te veel voorraad en ongebruikte kennis. Bovendien maakt Lean medewerkers bewust van het energieverbruik van apparaten, onnodige verpakkingen en het scheiden van afval.

Rapid Plant Assessment

De gezondheidszorg kan absoluut leren van hoe de industrie Lean toepast. Dat ondervonden de deelnemers tijdens het werkbezoek dan ook aan den lijve. De enthousiaste deelnemers hadden verschillende achtergronden vanuit de gezondheidszorg, van Lean-coach tot kwaliteitsmedewerker en verpleegkundige. Na een warm welkom en korte introductie, liepen de deelnemers aan de hand van de ‘Rapid Plant Assessment LEANNESS’ door de productieruimte van Remeha. Hier zijn de verschillende Lean-methoden en -instrumenten goed zichtbaar.

Tijdens de Rapid Plant Assessment worden 11 categorieën onderscheiden en onderzocht. De werkomgeving was opvallend opgeruimd, schoon en veilig. Het geluidsniveau in de productiehal was verrassend laag. Dit creëerde voor de medewerkers rust en een prettige werksfeer. Om de werkomgeving opgeruimd te houden, werkt Remeha met 5S en 5S-audits. Door middel van Kanbankaarten voorkomen zij misgrijpen. Deze zijn in de hele supply chain doorgevoerd en daardoor zijn (tussen)voorraden minimaal.