Prioriteit nummer één in de zorg: kwaliteit en veiligheid?

Alle Nederlandse ziekenhuizen hebben kwaliteit en veiligheid op de agenda staan. De overgrote meerderheid heeft een certificaat voor hun kwaliteits- en veiligheidsmanagementsysteem. Toch lukt het slechts een klein deel om gemotiveerd en naar tevredenheid te werken aan het continu verbeteren van de kwaliteit van zorg. Hoe komt dat? En hoe kan het wel?

Kwaliteit en veiligheid ligt aan de basis van goede zorg. Instellingen willen veilig werken en hoge kwaliteit van zorg als vanzelfsprekend inbedden in de werkprocessen en de organisatie. Daarbij streven ze naar een professioneel en cyclisch kwaliteitssysteem van evidence en standaarden, meten, verbeteren, borgen en verantwoorden. Belangrijk is dat het professionals enthousiasmeert dagelijks met kwaliteit en veiligheid van de zorg voor hun patiënten bezig te zijn. Daarnaast moet het de organisatie helpen bij het afleggen van (externe) verantwoording. Kwaliteit en veiligheid is geen moeten, maar een inspirerende weg naar goede zorg, overal en altijd. Logisch? Toch blijkt het in de praktijk nog niet vanzelfsprekend.

Collega's Erik den Teuling en Wendy Gouw-Ellenbroek schreven hierover een artikel voor Kwaliteitskrullen. U vindt het volledige artikel in de download.