Samen sterk: naar een geïntegreerde crisisdienst in Amsterdam-Amstelland 

Acute hulp en ondersteuning bij crisis 24/7 van 0 tot 100+ jaar is een essentiële taak, vergelijkbaar met die van de ambulance of brandweer. Maar anders dan ambulance en brandweer is deze dienstverlening in regio's vaak heel versnipperd en zijn er veel verschillende partijen betrokken. Daarnaast bevindt de aanpak van geïntegreerde crisisinterventie zich landelijk ook in andere (ontwikkel)stadia en zijn deze op ander wijzen ingericht. De adviseurs van Q-Consult Zorg begeleidden in diverse regio’s transitie- en verandertrajecten, waarbij zij de overeenkomsten en variëteit in verschijningsvormen zien.

Vanuit ons trainingsbureau Q-Academie

Wil je een verdieping op dit onderwerp?

Bekijk dan ons trainingsaanbod 'Netwerkzorg en leiderschap'

Amsterdam-Amstelland

In Amsterdam-Amstelland hebben ggz-specialist Arkin en jeugdhulporganisatie Levvel voor de 24/7-crisisdienst per 2024 de handen ineengeslagen. Voor situaties met huiselijk geweld en/of kindermishandeling is Veilig Thuis altijd beschikbaar voor advies. Ook trekken zij indien nodig samen op. Q-Consult Zorg begeleidde hen in het verandertraject dat hierbij kwam kijken. 


Met de geïntegreerde crisisdienst gaat een langgekoesterde wens van de drie organisaties in vervulling. “Al in het eerste gesprek met de directeuren merkte ik dat zij intrinsiek gemotiveerd zijn om samen de crisiszorg voor jonge cliënten te verbeteren”, vertelt Sanne Lubbers, senior adviseur Integrale Zorg bij Q-Consult Zorg. “Zij beseffen dat hun medewerkers in de crisisdienst moeilijk werk doen: deze professionals moeten voortdurend onder druk en met beperkte informatie beslissen wat op dat moment het beste is voor jongeren en hun gezinnen. Ondertussen zijn de mensen die de crisissituatie in eerste instantie aantreffen niet altijd professionele hulpverleners, maar bijvoorbeeld ook wijkagenten. Met een crisisdienst die verspreid is over organisaties met elk een eigen loket, ben je dan afhankelijk van de inschatting die zíj maken waar een jongere terechtkomt. Dan weet je eigenlijk niet of dat de goede plek is. Want elke organisatie heeft zijn eigen expertise. Daar komt bij dat in crisissituaties vaak meer speelt, zoals huiselijk geweld én psychiatrische problematiek. Reden genoeg voor de organisaties die echt zij aan zij op willen trekken.”


Van verkenning naar ontwerp

Dat de organisaties bij Q-Consult Zorg aanklopten om hierbij te ondersteunen, kwam niet uit de lucht vallen. “Wij kennen het veld”, zegt Sanne. “In het hele land wordt aangestuurd op meer samenwerking en integratie van crisisdiensten en wij hebben eerder dit soort trajecten begeleid. Onder meer in een aantal deelregio’s in West-Brabant en Haaglanden. Daar is geen blauwdruk voor, elke crisisdienst is net anders. De één heeft alleen het aanmelden geïntegreerd, bij de ander gaan de partners ook samen op een crisissituatie af. En weer een ander pakt ook de eerste spoedhulp gezamenlijk op. Toen we in het najaar van 2022 samen met Arkin, Levvel en Veilig Thuis een geïntegreerde crisisdienst gingen ontwerpen voor Amsterdam-Amstelland, hebben we dan ook eerst gekeken: wat voor modellen zijn er? En wat past dan bij de lokale vraagstukken? Hoe verhoudt wat we willen zich tot de wettelijke kader? In die fase voerden we ook veel verkennende gesprekken met bestuurders en directeuren in de regio die direct of indirect betrokken zijn, zoals politie en huisartsen. Daarin haalden we onder meer op waar zij in de praktijk tegenaanlopen en wat zíj verwachten van een geïntegreerde crisisdienst.” 

q-zorg-sanne-def

"Los van alle inhoudelijke voordelen was integratie ook nodig om de crisiszorg qua inzet van professionals toekomstbestendiger te organiseren."

Sanne Lubbers , Senior Adviseur Q-Consult Zorg

Beschikbare middelen 

Ook gemeente Amsterdam speelde – als vertegenwoordiger van alle betrokken gemeenten in de regio en inkoper - een belangrijke rol in het traject. “Voordat Arkin, Levvel en Veilig Thuis bij ons kwamen, hadden ze al goedkeuring van de gemeente gekregen om dit traject in te gaan. Want los van alle inhoudelijke voordelen was integratie ook nodig om de crisiszorg qua inzet van professionals toekomstbestendiger te organiseren. Toen het ontwerp er lag, hebben we de gemeente meegenomen in de overwegingen. Uiteindelijk is op bestuurlijk niveau, met organisaties en gemeenten, besloten middelen vrij te maken om het plan ook uit te voeren en op basis van beschikbaarheid en bereikbaarheid te gaan financieren. Ook andere gemeenten in de regio bleken bereid te investeren in een geïntegreerde crisisdienst. Daarmee is een belangrijke randvoorwaarde voor duurzaamheid gerealiseerd: alleen met aangepaste financiering blijft de verandering structureel overeind. Dit laat zien hoe belangrijk het is gemeenten als opdrachtgever tijdig aan te haken. Het liefst als onderdeel van een stuurgroep.”

 

Heldere afspraken 

In de opzet waarvoor gekozen is, nemen Arkin en Levvel samen meldingen aan, voeren ze in een gezamenlijk team beoordelingen uit en gaan ze ook samen naar een crisissituatie toe. Als daar aanleiding toe is, gaat er iemand van Veilig Thuis mee. “Er spelen ook bredere ontwikkelingen rondom het Toekomstscenario Kind en Gezinsbescherming mee. Met de ambitie om de doelgroep van 0 tot 100 jaar te bedienen. En daarmee echt integraal en gezinsgericht te gaan werken. De samenwerking die er al was, hebben we nu stevig verankerd in heldere samenwerkingsafspraken. Zo zijn er heldere processen en lijnen afgesproken over hoe de geïntegreerde crisisdienst doorverwijst naar Veilig Thuis en andersom en hoe ze elkaar ondersteunen. Al die afspraken hebben we samen met de betrokken medewerkers gemaakt en ook bestuurlijk, financieel en juridisch afgehecht. Door continu te evalueren kijken we waar we de samenwerkingsafspraken op aan moeten passen.” 

 

Veel animo 

De nieuwe werkwijze ging in mei 2024 stapsgewijs van start. Een geleidelijk proces, mede omdat het bestaande crisisteam wordt uitgebreid en er niet van de ene op de andere dag een heel nieuw team staat. “De uitbreiding van het zorgaanbod is inmiddels doorgevoerd. Zo is Veilig Thuis sneller betrokken en wordt er waar nodig ook geschakeld met het Jellinek Outreachend Team over verslavingszorg. En de Spoedeisende Psychiatrie Amsterdam voor de volwassen crisiszorg, Spoedeisende Psychiatrie voor volwassen crisiszorg, Jeugdbescherming of het Ouder Kind Team. Ook is er een multidisciplinair team van verpleegkundigen, psychologen, ambulant werkenden en artsen aangesteld en ingewerkt. Het valt op dat de werving heel goed gaat; ondanks de krappe arbeidsmarkt is er veel animo. De integratie draagt daar zeker aan bij: samenwerken met professionals van verschillende organisaties maakt het werk interessant. Het is ook prettiger om in duo’s op crisissituaties af te kunnen gaan, dan in je eentje. En samen zie je meer en kun je van meer toegevoegde waarde zijn. Dat is toch uiteindelijk waar professionals warm voor lopen.”

acute-zorg-q-330-def-kl
q-zorg-sanne-def

De samenwerking die er al was, hebben we nu stevig verankerd in heldere samenwerkingsafspraken. Deze hebben we met de betrokken medewerkers gemaakt en ook bestuurlijk, financieel en juridisch afgehecht.” 

Sanne Lubbers, Senior Adviseur Q-Consult Zorg

Online inspiratiesessie: 'Grenzeloos samenwerken: regionaal-geïntegreerde crisisinterventie'


  • Tijdens deze online inspiratiesessie op 4 november 2025 ontdek je hoe jij samen met andere professionals, gemeenten en ketenpartners bijdraagt aan een geïntegreerde crisisaanpak die werkt.
  • Laat je inspireren door praktijkverhalen van verschillende pioniers en krijg concrete handvatten om in jouw regio direct stappen te zetten.
foto-monique-en-sanne

Meer weten over dit onderwerp? Bel ons!

q-zorg-sanne-def

Monique Schmidt

Senior Adviseur

  1. monique.schmidt@qconsultzorg.nl
  2. 06-39 26 40 29
q-zorg-monique-def