De Kwaliteitskeuken: Een receptuur om de kwaliteit van zorg naar een volgend niveau te tillen 

De Kwaliteitskeuken: mens en zorgrelatie centraal

Met De Kwaliteitskeuken bieden we organisaties een receptenboek voor het vormgeven van kwaliteit van zorg volgens de nieuwe visie op kwaliteit. Het boek geeft inspiratie, tips en praktische handvatten om de kwaliteit van zorg naar het volgende niveau te tillen. Als introductie op het receptenboek schetsen wij de belangrijkste ontwikkelingen en de daaruit voortgekomen visie op kwaliteit. 

Vraag het receptenboek De Kwaliteitskeuken onderaan deze pagina aan!

In 2015 publiceerden we de eerste versie van ‘De Kwaliteitskeuken’. Hierin is beschreven hoe kwaliteit meer door mensen - de zorgmedewerkers - tot stand kan komen en minder door systemen en regels. Inmiddels zijn we ruim vijf jaar verder en daarom zijn we opnieuw met elkaar, met zorgorganisaties én experts het gesprek aangegaan. Dit heeft geleid tot een herziening van De Kwaliteitskeuken: een geheel vernieuwde receptuur. 
 

Wat kun je van De Kwaliteitskeuken verwachten?

Het receptenboek bevat compacte recepten voor hernieuwing van de kwaliteit van zorg volgens de nieuwe visie op kwaliteit. Elk recept behandelt een thema en samengevoegd vormen deze recepten een overzichtelijk boek vol ideeën, methoden en zienswijzen die je inspireren om zelf aan de slag te gaan. In totaal worden er 9 recepten en 2 sausjes gepubliceerd.

Vanaf 2 maart delen we wekelijks de recepten via Linkedin en op deze pagina. De recepten kun je links hiernaast downloaden.

Meld je ook aan voor de LinkedIngroep De Kwaliteitskeuken. We nodigen je graag uit daar jouw input en reactie te geven. Want kwaliteit is geen statisch geheel, maar blijft continu in ontwikkeling. We zijn altijd op zoek naar nieuwe ingrediënten, bereidingswijzen en variatietips. Ook organiseren wij vanuit De Kwaliteitskeuken trainingen.
 

Wat levert het opnieuw aan de slag gaan met De Kwaliteitskeuken op?

1. Een hernieuwd kwaliteitsbeleid geënt op de visie en kernwaarden van de organisatie met:

  • Inhoud en dagelijkse praktijk van zorg als uitgangspunt (cliënt en professional);
  • Verbinding tussen primair proces en ondersteunende diensten;
  • Transparantie, focus en zicht op de vraagstukken en resultaten;
  • Meten wat je wilt weten en sturen op resultaten die ertoe doen.

2. Meetlat voor kwalitatief handelen: balans tussen kaders en vrije ruimte (wat moet vs. wat mag?)

3. Zicht op instrumenten die de organisatie en teams ondersteunen en faciliteren. 
 

Waarom hebben wij De Kwaliteitskeuken ontwikkeld?

“Wij gaan voor uitmuntende kwaliteit” is een gehoorde quote uit een zorgorganisatie. Maar wat wordt hier eigenlijk mee bedoeld? Is kwaliteit van zorg wel te objectiveren? Of is het een subjectief begrip dat wordt gekleurd door de tijd waarin we leven en de mogelijkheden die er zijn? En als je de antwoorden op deze vragen dan weet, hoe richt je dan vervolgens je organisatie zo in dat je dit ook daadwerkelijk waar kan maken? Om antwoord te geven op deze vraagstukken ontwikkelden wij De Kwaliteitskeuken.

Ondersteuning nodig bij het hernieuwen van jouw kwaliteitsbeleid? Wij helpen graag! Neem contact op met de onderstaande consultants (onder aanvraagformulier).

Aanvraagformulier receptenboek De Kwaliteitskeuken

Vul hieronder je contactgegevens in en ontvang in het najaar het receptenboek De Kwaliteitskeuken.

  •  
  •  
  •  
Lees hier onze privacyverklaring