Het schrijven van het kwaliteitsverslag hoeft niet ingewikkeld te zijn

5 tips om het maximale uit uw kwaliteitsverslag te halen

Het schrijven van het kwaliteitsverslag hoeft niet ingewikkeld te zijn

Het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg maakt dat veel organisaties bezig zijn met het formuleren van kwaliteitsplannen en –verslagen. Hoewel veel organisaties dit al deden, stelt het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg dit nu ook verplicht. Op basis van onze ervaringen bij verschillende klanten hebben wij vijf tips geformuleerd die u helpen om het meeste uit uw kwaliteitsverslag te halen.

5 tips om het maximale uit uw kwaliteitsverslag te halen

  1. Zorg voor integraliteit tussen het kwaliteitsplan en -verslag
    Richt het kwaliteitsverslag zo in dat het goed aansluit bij de inhoud van het kwaliteitsplan. Met andere woorden: zorg ervoor dat de inhoud van het kwaliteitsplan herkenbaar naar voren komt in het kwaliteitsverslag, bijvoorbeeld door dezelfde hoofdstukindeling aan te houden in beide documenten. Op deze manier zorgt u voor herkenbaarheid en integraliteit tussen de verschillende stukken.
     
  2.  Zorg voor integraliteit met de belangrijke thema’s en ontwikkelingen voor de organisatie
    Het kwaliteitsverslag is bedoeld als uitgangspunt voor de in- en externe verantwoordingsgesprekken. Benadruk in het kwaliteitsverslag dus wat voor uw organisatie belangrijke thema’s of ontwikkelingen zijn om over in gesprek te gaan met verschillende ketenpartners. Op deze wijze wordt het kwaliteitsplan een instrument om het gesprek met ketenpartners mee aan te gaan.
     
  3. Zorg voor integraliteit tussen verschillende kwaliteitsinstrumenten
    Besteed in het kwaliteitsverslag specifiek aandacht aan de uitkomsten op het gebied van:

    -          veiligheid (de indicatoren rondom basisveiligheid); 
    -          cliëntoordelen (NPS per locatie of Zorgkaart Nederland); 
    -          leren en werken aan kwaliteit (verbeteren per locatie en lerend netwerk).

    Dit zijn immers verplichte indicatoren om aan te leveren. Streef er hierbij naar om deze drie instrumenten met elkaar en de rest van de kwaliteitsdocumenten in samenhang te brengen. Bijvoorbeeld door de NPS mee te nemen in de doelstellingen op locatieniveau. 
     
  4. Plan, do, maar ook check en act
    De focus van het kwaliteitskader ligt op leren en verbeteren. Op verschillende onderdelen wordt gevraagd om doelen te formuleren, bijvoorbeeld in de verbeterparagraaf per locatie. Door aan te geven hoe u de PDCA-cyclus binnen uw organisatie hebt ingericht, maakt u deze paragraaf sterker. Geen hierbij ook aan hoe u de verbeterplannen per locatie gaat monitoren, evalueren en hier op gaat acteren. Ook in de context van bijvoorbeeld calamiteiten en incidenten adviseren wij om de check en de act te beschrijven. Neem bijvoorbeeld op hoe deze leiden tot verbeteringen in het zorgproces.
     
  5. Maak gebruik van uw lerend netwerk
    Leg uw concept kwaliteitsverslag voor aan uw collega-organisaties van het lerend netwerk. Het Kwaliteitskader schrijft voor dat u onderdeel uit moet maken van een lerend netwerk. Maak gebruik van alle kennis en ervaring binnen dit lerende netwerk en kijk met elkaar mee in de kwaliteitsplannen. Kritisch meekijken en elkaar feedback geven is ook een vorm van samen leren!

Vragen over het kwaliteitsverslag?

Heeft u specifieke vragen over het kwaliteitsverslag van uw organisatie? Of wilt u meer weten over onze ervaringen? Wij helpen u graag vragen, neem hiervoor contact op met Henrike Berghuis.